DON QUIXOTE FALA EN VERSU

miércoles, 31 de marzo de 2021

CON GÜEYOS DE MUYER

Hasta aquí la reseña diaria que hemos hecho durante el mes de marzo de escritoras olvidadas de la literatura española. Las que hemos elegido, 15 escritoras, son solo algunas, entre muchas otras, que ha habido a lo largo de la historia en nuestra literatura.

Hemos visto que fueron mujeres que tuvieron que educarse de forma autodidacta. Muchas eran religiosas, y otras muchas asumieron el estereotipo de ángel del hogar siendo esposas y madres, y tuvieron que justificarse dejando claro que podían dedicarse a la escritura sin abandonar sus obligaciones familiares. Era evidente que necesitaban del respaldo y apoyo masculino. De ahí que muchas de las que hemos reseñado colocaron un “de” entre el primero y el segundo apellido que indicaba a las claras su estado civil.

Gran parte de estas escritoras pertenecían a la llamada “clase media”, si bien había algunas que pertenecían a la aristocracia, o incluso mujeres de clases inferiores que lograron triunfar tras muchas dificultades, aunque fueron la excepción.

La Edad Media fue una época difícil para el reconocimiento de las mujeres por lo que es complicado encontrar escritoras en las historias de la literatura. Historias de la literatura que han sido escritas, hasta no hace mucho, por hombres, y este punto de vista masculino ha sido del todo parcial. De todos modos, en este periodo, aparecen como objeto y no como sujeto: en las cantigas, como protagonistas o amantes en voz del poeta o en los poemas de cancionero y en las serranillas.

En los contextos culturales renacentistas la mujer aparece, de igual modo como objeto y no sujeto, como la donna angelicata, o dedicada a los servicios religiosos.

En los Siglos de Oro la mujer estaba relegada a la instrucción de los hijos y al cuidado de la casa, su educación solo se permitía para la lectura de obras religiosas y no para cualquier tipo de lectura. Pero serán las protagonistas de las poesías, del carpe diem, del canon de belleza renacentista y barroco... de nuevo, objeto de composiciones líricas.

En el neoclasicismo, el siglo del hombre ilustrado deja poco margen a la mujer ilustrada, pero sí da lugar al debate ilustrado femenino, siendo anfitrionas y protagonistas de tertulias políticas y literarias.

Casos excepcionales se encuentran en el s. XIX, en el Romanticismo y en el Realismo, en las que dos mujeres, Rosalía de Castro y Emilia Pardo Bazán, junto con Cecilia Böhl de Faber, son reconocidas y apreciadas en sendos movimientos, sin ningún género de dudas, por su calidad literaria.

Joanna Russ, en su libro Cómo acabar con la escritura de las mujeres, sistematiza los obstáculos que las mujeres a lo largo de la historia han encontrado para escribir, publicar y ser reconocidas. Los concretó en 11 categorías que suelen entrecruzarse: prohibiciones (sociales, legales, educativas), mala fe (considerar que lo escrito por una mujer es menos relevante), negación de la autoría, contaminar la autoría, el doble rasero del contenido (una mujer no puede escribir sobre todo), la falsa categorización (los géneros escritos por mujeres son de menor calidad literaria), el aislamiento (borrar o difuminar las obras de las mujeres), la anomalía (considerar que lo escribió una mujer pero es una excepción), la falta de modelos a seguir, las reacciones a las obras escritas por mujeres y la estética.

Queda claro que ser mujer y escritora nunca fue fácil.

Por todas ellas y muchas más que nos hemos dejado en el tintero, este ha sido nuestro granito de arena por visibilizarlas.

Hasta equí reseñar diaria que fiximos mientres el mes de marzu d'escritores escaecíes de la lliteratura española. Les qu'escoyimos, 15 escritores, son solo dalgunes, ente munches otres, qu'hubo a lo llargo de la hestoria na nuesa lliteratura.

Vimos que fueron muyeres que tuvieron qu'educase de forma autodidacta. Munches yeren relixoses, y otres munches asumieron l'estereotipu d'ánxel del llar siendo esposes y madres, y tuvieron que xustificase dexando claru que podíen dedicase a la escritura ensin abandonar les sos obligaciones familiares. Rescamplaba que precisaben del respaldu y sofitu masculín. D'ende que munches de les que reseñemos asitiaron un “de” ente'l primeru y el segundu apellíu qu'indicaba a les clares el so estáu civil.

Gran parte de estes escritores pertenecíen a la llamada “clase media”, magar había dalgunes que pertenecíen a l'aristocracia, o inclusive muyeres de clases inferiores que llograron trunfar tres munches dificultaes, anque fueron la esceición.

La Edá Media foi xuna dómina difícil pa la reconocencia de les muyeres polo que ye complicáu atopar escritores nes hestories de la lliteratura. Hestories de la lliteratura que fueron escrites, hasta nun fai enforma, por homes, y esti puntu de vista masculín foi del tou parcial. Sía comoquier, nesti periodu, apaecen como oxetu y non como suxetu: nes cantigues, como protagonistes o amigues en voz del poeta o nos poemes de cancioneru y en les serranillas.

Nos contestos culturales renacentistes la muyer apaez, d'igual manera como oxetu y non suxetu, como la donna angelicata, o dedicada a los servicios relixosos.

Nos Sieglos d'Oru la muyer taba apostrada a la instrucción de los fíos y al cuidu de la casa, la so educación solo dexábase pa la llectura d'obres relixoses y non pa cualquier tipu de llectura. Pero van ser les protagonistes de les poesíes, del carpe diem, del canon de guapura renacentista y barrocu... de nuevu, oxetu de composiciones llíriques.

Nel neoclasicismu, el sieglu del home ilustráu dexa poco marxe a la muyer ilustrada, pero sí da llugar al alderique ilustráu femenín, siendo anfitrionas y protagonistes de conxustes polítiques y lliteraries.

Casos escepcionales atopar nel s. XIX, nel Romanticismu y nel Realismu, nes que dos muyeres, Rosalía de Castro y Emilia Pardo Bazán, xuntu con Cecilia Böhl de Faber, son reconocíes y apreciaes en dos talos movimientos, ensin nengún xéneru de duldes, pola so calidá lliteraria.

Joanna Russ, nel so llibru Cómo acabar con la escritura de las mujeres, sistematiza les torgues que les muyeres a lo llargo de la hestoria atoparon pa escribir, publicar y ser reconocíes. Concrétalas en 11 categoríes que suelen entecruzase: prohibiciones (sociales, llegales, educatives), mala fe (considerar que lo escrito por una muyer ye menos relevante), negación de l'autoría, contaminar l'autoría, el doble raseru del conteníu (xuna muyer nun puede escribir sobremanera), la falsa categorización (los xéneros escritos por muyeres son de menor calidá lliteraria), l'aislamientu (borrar o difuminar les obres de les muyeres), l'anomalía (considerar que lo escribió xuna muyer pero ye xuna esceición), la falta de modelos a siguir, les reacciones a les obres escrites por muyeres y l'estética.

Queda claro que ser muyer y escritora nunca foi fácil.

Por toes elles y munches más que dexemos nel tinteru, este foi'l nuesu granín d'arena por visibilizarlas.

No hay comentarios:

Publicar un comentario